Uutishuone on oma verkkomediasi, josta Googlekin pitää.
KVG on akronyymi, jota asiatekstissä ei aukikirjoiteta, mutta kaikki me sitä teemme. Me viestinnän ammattilaiset ja koko muukin kansa. Asia kuin asia: katso googlesta.
Sitä harjoitetaan myös, kun etsii uutista tai tietoa, jonka muistaa ”jossakin” kuulleensa tai nähneensä. Ohi virtaava viestintä on määrältään niin suurta, että niiden lähteet eivät enää pysy lapasessa.
Siksi sen, joka viestii, kannattaa pitää huoli viestien google-löydettävyydestä. Yksi työkalu siihen on yrityksen tai organisaation oma uutishuone.
Esimerkiksi tunnetun brändin yhden tiedotteen yhteydessä julkaistu kuva alkoi pari vuotta sitten yllättäen nousta uutishuoneen suosituimmaksi julkaisuksi. Kuvatekstissä puhuttiin kampanjasta. Syy suosion kasvuun oli kauppoihin ehtineet tuotteet, joissa oli ei-vielä-alkaneen kampanjan etiketit. Tuotteen ostaneet lähtivät – mitäpä muuta – googlaamaan kampanjaan osallistumista, ja relevanteimmaksi osumaksi alkoi nousta uutishuoneessa julkaistu kuva. Siis ei brändin sivustolle tehty kampanjasaitti (paremmalla SEO-osaamisella ehkä sekin olisi).
Uutishuone voi olla kahdessa paikassa
Google ei yleensä pidä siitä, että sama teksti sijaitsee verkossa kahdessa eri paikassa. Uutishuoneiden kohdalla tämä ei kuitenkaan päde. Syystä, jota ilmeisesti SEO-ammattilaisetkaan eivät osaa selittää.
Palveluntarjoajilla (esim. Mynewsdesk) on yleensä omalla sivullaan portaali, josta löytyvät kaikkien asiakkaiden uutishuoneet. Lisäksi osa uutishuonetta hyödyntävistä sijoittaa uutishuoneen myös omille sivuilleen. Näin ollen sama tiedoteteksti sijaitsee kahdessa eri osoitteessa.
Jos, tai mieluiten kun, haluat ohjata liikenteen omille sivuillesi, kannattaa kaikki omat tiedotteen jakamiset (some-kanavat, sisäinen viestintä) tehdä siitä uutisesta, jonka kotipaikka on omassa osoitteessasi. Palveluntarjoajan portaalin teksti kun on ikään kuin vuokratontilla.
Uutiseen tai tiedotteeseen kannattaa myös lisätä omalle sivustolle ohjaavia linkkejä. Tästäkin google pitää. Tietysti niin, että se on lukijan kannalta relevanttia ja tuo jotain lisäarvoa. Ylimitoitetusti google-optimoituja uutisia ei kuitenkaan kukaan jaksa lukea tai seurata.
Aika unohtaa tiedotteiden suora sähköpostijakelu
Yllättävän moni yritys ja organisaatio käyttää edelleen tiedotteidensa jakeluun vain sähköpostia omine jakelulistoineen. Kannattaisi mieluummin pitää huoli siitä, että jokaisella uutisella on koti myös verkossa. Mikään faktantarkistus ei sähköpostiin yllä, eikä uutisen alkuperäinen lähde ole siten löydettävissä.
Omat jakelulistat on hyvin helppoa tuoda myös uutishuoneen hallintaan. Näin ollen saat jaettua relevantit uutiset suoraan myös asiakkaillesi tai henkilökunnalle.
Kun integroit uutishuoneen sivustollesi rajapintojen kautta, saat sinnekin dynaamista, vaihtuvaa sisältöä. Uutishuoneessa voi julkaista myös tiedotteita, joiden jakelu on vain omalle henkilökunnalle (esim. työpaikkailmoitus) tai vain uutishuoneesi seuraajille. Uutinen saa kuitenkin kodin verkossa, ja tuo jakojen ja rajapintojen kautta sisältöä yrityksen tai organisaation muihin viestintäkanaviin ja verkkosivuille.
Kaikki markkinoilla olevat tiedotepalvelut myyvät palvelunaan myös yksittäisten uutisten lähettämistä, mutta jos tiedotat useammin kuin kymmenen kertaa vuodessa, on oma uutishuone parempi ratkaisu.