Select Page

Ja miksi sisällöntuotantoa tehdään?

Ystäväni Kati kertoi löytäneensä toimeksiantoja tarjoavan tekstintuottopalvelun, joka maksaa kirjoittajalle palkkioksi enimmillään 0,03 € per sana. Tuhannen sanan tekstistä ansaitsee siis 30 €. Tuhat sanaa on suunnilleen yksi A4-arkki.

Esimerkiksi Netflixin hittisarjan Inventing Anna lähdeartikkeli, ainakin jossakin kohdassa 7000 sanan mittaiseksi mainittu teksti, olisi siis tuottanut kirjoittajalleen peräti 210 € palkkion. 

Tuo artikkeli perustui tutkimukseen, haastatteluihin, kuukausien taustatyöhön. Se oli silti lehden sisältöä, jota sisällöntuottajiksi kutsutut tätä nykyä työkseen tekevät. Myös Top Content -tekstitehtaalla tähän 0,03 euron sanahintaan lasketaan sisältyväksi myös kaikki taustatyö ja tutkimus: “Sinä kirjoitat, tutkit ja otat selvää ja kirjoitat lisää!” 

Markkinointiviisaat ovat jo vuosia puhuneet sisällöntuotannosta. Jokainen bisnes ja brändi on oma mediansa, jonka tulee tuottaa kohderyhmälleen kiinnostavaa sisältöä internetin jo täytenä pullistelevaan sisältömassaan. 

Kaikilla tulee olla sähköpostilista (lue lisää verkkokurssien tekemisestä ja sähköpostilistasta esimerkiksi täältä) jonka välityksellä kohderyhmää lähestytään kerran viikossa uudella “sisällöllä”. Sitä varten tehdään sisältökalentereita ja -suunnitelmia väsyneissä palavereissa, joissa parhaiten pärjäävät ne, joiden pääasiallisinta työtä on sisältömassan seuraaminen. 

Onko sisällöntuotanto viestintää?

Itse aina ajattelen, että viestintä on strategista ja tavoitteellista toimintaa. Viestitään, koska on kerrottavaa. Koska ollaan menossa kohti tavoitetta, jossa jokainen viesti pala palalta rakentaa tätä tietä. Reagoidaan ajassa ja kuratoidaan keskustelua. Tuodaan oma kontribuutio, jos nähdään omalle toiminnalle relevantti, ratkaistava ongelma. Ollaan vuoropuhelussa edes jossain määrin. 

Pystyykö sisällöntuotanto tähän? Tekstiorja hintaan 0,03 €/sana? En usko. Sisällöntuotanto täyttää julkaisukalenterin, ei tavoitetta. Lapioidaan sanoja riittävä määrä, jotta sisällölle mitattu tila on täytetty. 

Top Content tarjoaa yrityksille arvokasta palvelua eli SEO-silmin kirjoitettuja tuotekuvauksia, brändiviestintää, blogeja ja muuta. Bisneksessä ei ole muuta vikaa kuin siitä maksettava palkka ja ehkä jossain määrin puistattava bulkkisisällön mielikuva. Tekstiä kilohinnalla, tukussa edullisemmin. “Luomme helppoa sisältöä, jota voi jakaa”.

Kirjoittajiksi pestautuvat takovat tätä “helppoa mutta informatiivista sisältöä” suunnilleen samalla tuntipalkalla kuin kaupan kassa. Markkinat ratkaisevat. Jos hyvää tekstiä saa tällä hinnalla, kirjoittajia on ilmeisesti liikaa ja vallitsevat ostajan markkinat.  

Viestinnäksi en halua sitä silti kutsua. En myöskään päästä brändejä postilaatikkooni helpon sisältönsä kera mutta niitä riittänee, jotka päästävät. 

Mietin myös, tarvitaanko tekstitehtaiden bulkkiin oikeasti ajatteleva ja tunteva ihminen. Eikö AI hoitaisi tätä nopeammin ja luotettavammin?  

Olen nyt ansainnut 10 € 20 snt.