Entä miten sujuivat ensiaskeleet sähköpostimaailmassa? Ja mitä siellä on tarkoitus tehdä?
MailChimpin käyttöönotto osoittautui yllättävän tahmeaksi. Käyttöliittymä on paraatiesimerkki palvelusta, jota on paikkailtu ja kehitetty ”anefter” eli jälkikäteen niin, että kokonaisuus on todella sekava. Yritin päivän verran selvittää, mitä ”form builder” -kohdan kaikki erilaiset mutta melkein samannimiset toiminnot saavat aikaan.
Vihdoin tajusin sukeltaa youtubeen hakusanoilla mailchimp ja Divi (teema, jolla rakennan verkkosivuani). Ja kas, sehän on oikeasti juuri niin helppoa kuin luulinkin. Siitä huolimatta dumppasin koko MailChimpin maksettuani sitä pari kuukautta. Päätin pitää taukoa, kunnes tiedän millä viestillä lähestyn, ja ketä (tällaiset pikku detaljit…:D). Huokaisin syvään helpotuksesta.
Entä se sisältö? Miten sähköpostimarkkinointia tehdään?
Verkkokursimentorini Amy Porterfield käyttää ilmaisua ”nurture” puhuessaan sähköpostilistasta ja sen roolista omassa liiketoiminnassa. Suomentaisin sen hoivaamiseksi. Listaa eli jokaista siinä olevaa nimeä pitää hoivata. Jos keräät nimiä jollain maksuttomalla oppaalla ja sitten myyt listallesi jotakin kahden kuukauden välein, et hoivaa yleisöäsi. Useimmat heistä eivät välttämättä edes muista, kuka olet.
Amyn ilmaisiin webinaareihin kannattaa muuten osallistua. Mutta jos et aio ostaa kurssia, ole kovin jämäkkänä! Siinä nimittäin on tehokas myyntifunnel.
Sähköpostilistan pointti on lähettää kerran viikossa sisältöä, jota listalaisesi alkavat odottaa, koska se on heille relevanttia, kiinnostavaa, viihdyttävää ja/tai hyödyllistä. Ei siis kannata viestiä omista lähtökohdistaan (mitä myisin tänään tai mitä hienoa kertoisin itsestäni tänään) vaan tarkkaan miettiä, mitä yleisösi juuri tällä hetkellä miettii, minkä ongelman kanssa painii. Eikä tätäkään kannata jättää arvailujen varaan, vaan hyödyntää erilaista dataa.
Facebook-ryhmät on hyvä tapa tutustua potentiaalisiin asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa. Tee FB:n hakutoiminnolla hakuja oleellisilla sanoilla, lue ryhmien kuvaukset ja liity kiinnostaviin. Lue ryhmien säännöt!
Sitten täytyy muistaa se kaikkein kultaisin sääntö: auta ja neuvo, ole hyödyksi ja iloksi. Älä puhu itsestäsi. Älä myy. Samalla ala seurata, mistä asioista ryhmissä puhutaan. Mitkä kysymykset nousevat uudelleen ja uudelleen esiin. Vastaa kysymyksiin, kuuntele herkällä korvalla.
Pidä huoli, että omassa some-profiilissasi on tieto yrityksesi nimestä ja – jos sellaisen olet jo tehnyt – linkki tarjoamaasi maksuttomaan sisältöön. Linktree on mainio tapa saada profiiliin useampi linkki.
Kun vastailet viesteihin asiantuntevasti, saat ihmiset kiinnostumaan siitä kuka olet, ja miten voit mahdollisesti heitä auttaa. Siinä se, kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Seuraavassa sitten aiheesta “miksi en itse toimi näin”…